En analyse af Lexmark (LXK)

I 2005 købte Berkshire Hathaway om en million aktier af Lexmark. Jeg har ikke fulgt denne historie, men jeg formoder, at bestanden blev købt af Lou Simpson snarere end Warren Buffett. Jeg har kun to grunde til at tro dette: den samlede køb var lille i forhold til Berkshire’s investable aktiver og Lexmark køb er typisk af Simpsons investeringer filosofi (eller i det mindste hvad lidt jeg kan opsnuse om hans investering filosofi fra hans tidligere køb). Uanset hvem gør faktisk indkøbene, trækker en ny Berkshire holder altid en masse kommentarer.
Kommentar til Lexmark har været næsten ensartet negative. Selv mange værdi investorer har en meget svagt opfattelse i Lexmark på disse priser. Nu, jeg er ikke en afvigende investor. Psykologi og følelser ikke træde i mine overvejelser på alle. Jeg har købt bestande handel nær fem år nedture, og jeg har købt bestande handel nær fem år højder. Jeg forsøger bare at være rationel. Jeg er ikke bange for at blive enige med enigheden, hvis det er en nøjagtig repræsentation af virkeligheden. Her, er det ikke. Model af Lexmark, der er opstået i mit sind over de sidste par uger bears lidt lighed med Lexmark jeg har set beskrevet andetsteds.
De fleste af de negative bemærkninger om Lexmark har fokuseret pÃ¥ forbrugersegment. Men mere end 75% af Lexmarks fortjeneste kommer fra forretningssegment. Forretningssegment er Lexmark’s franchise. Der, har selskabet formÃ¥et at opbygge en voldgrav, ikke en meget bred voldgrav, men en voldgrav alligevel. Lexmark er den eneste fokuseret, integreret udskrivning selskab med enhver konsekvens. Det forstÃ¥r sin virksomhed kundernes behov, og leverer skræddersyede løsninger som ingen af konkurrenterne kan tilbyde. Worldwide, bruger nogle meget store virksomheder Lexmarks produkter til visse meget specialiserede opgaver. Blandt disse er detailhandlere, banker og apoteker. Lexmark har fuld kontrol over deres produkt, herunder den printteknologi, sig selv og den software, der bruges til at administrere dens printere (dvs., at interface med brugerens computer). Virksomheder, der bekymrer sig om at fÃ¥ disse specialiserede opgaver udført ret (og at fÃ¥ dem gjort billige) bruge Lexmark.
Selv Lexmarks konkurrenter er nødt til at indrømme, at Lexmark ved udskrivning bedre end nogen anden. Lexmark er den eneste virksomhed, der udvikler sin egen ink – jet, monokrom og farve laserteknologi. Det er en vertikalt integreret printer som ingen anden. De to konkurrenter, oftest omtalt som trusler til Lexmark er HP og Dell. Mens alle lider af dyb prisnedskæringer; Jeg tror, det er HP og Dell, der skal være bange.
Lexmark har meget stærkere konkurrencestilling. I mange år fremover, vil det lancere de bedste udskrivning produkter til høj blæk forbrug opgaver. Lexmark har ikke været fokuseret på konkurrerer direkte med disse selskaber i forbrugersegment; det kommer til at ændre på grund af de nye foto udskrivning marked.
Lexmark er ikke interesseret i at sælge hardware. Det er interesseret i at sælge blæk. Nu, hvor der er reel efterspørgsel emerging for udskrivning i høj kvalitet i hjemmet, vil Lexmark begynde at gå efter forbrugermarkedet. Over de næste par år, vil Lexmark sælger flere printere i dette segment. Et par år efter, at virksomheden vil se stærke tilbagevendende indtægter fra blæk salg.
Generiske blækpatroner er den største trussel mod høj margen trykkeribranchen. Dog tror jeg, alle spillere i denne industri, Lexmark vil være de mindst berørte. Sin højeste margen salg er dens mest isolerede salg. Dens laveste margen salg, i de mindste dominerende virksomheder, er, hvor generiske blæk vil såre den mest.
Der er også nogen bekymring, at Dell kunne altid bevæge sig væk fra at bruge Lexmark-printere. Lad dem. Fra hvad jeg kan se, vil salg til Dell ikke være en særlig betydelig høj frie cash flow margin virksomhed. Der er nogen fordel for Lexmark mærke enten. At mærke vil blive stærkere i det næste årti, fordi kvaliteten er der allerede. Lexmark ikke har simpelthen været så synlige for forbrugerne. Dell deal hjælpe ikke med at opbygge brandet Lexmark. Helt ærligt, ville jeg ikke være frygteligt urolige hvis Lexmarks salg til Dell faldt til nul i morgen. Sådan en hændelse ville ikke påvirke min værdiansættelse af Lexmark.
SÃ¥ vidt jeg kan fortælle, er Lexmarks ledelse fremragende. De forstÃ¥r den printer forretning bedre end nogen (de ogsÃ¥ ske at forstÃ¥ videnskaben om udskrivning bedre end nogen anden – CEO Paul Curlander har en PhD i elektroteknik fra MIT). Lexmarks ledelse ser ogsÃ¥ meget rentable muligheder i udskrivning lang – sigt, trods en meget konkurrencedygtig situation kort – sigt. Jeg er enig i denne vurdering.
Inden for den printer er der en reel fare for glubsk priskonkurrence. Men, jeg tror ikke der er en reel fare for langvarig glubske priskonkurrence. Lexmark er virksomheden bedst rustet til at ride stormen. Det vil generere tonsvis af frie cash flow, hvoraf ingen har at være siphoned off til andre linjer af virksomheder, som det gør pÃ¥ alle Lexmarks konkurrenter. Lexmarks høje frie pengestrømme margen tilbagevendende indtægter stream vil levere det med mere end nok ammunition til at overleve sine konkurrenter. De kan være dybt hul, men i sidste ende, de skal svare til Wall Street. Lang – sigt, de ikke kan konkurrere med Lexmark. Det vil tage dem lidt tid for at indse, at. Men Lexmark har tid.
Det er min vurdering af Lexmark kvalitative grunde. Hvordan ser bestanden kvantitativt?
Bestanden er sælger for omkring 15 gange indtjening og 10 gange cash flow. Ret nu, en dollar af Lexmarks lager køber du en dollar pÃ¥ salg. Jeg tror, det er et godt køb. Ikke mange virksomheder af denne kaliber sælger til en pris – til – salg-forholdet af en.
For de sidste ti år, er Lexmarks egenkapitalforrentning ikke faldet til under 20%. I samme periode faldt virksomhedens afkast på Aktiver aldrig under 10%. Det frie cash flow margen har generelt været i området 5-10%.
Jeg ville ikke blive overrasket over at se Lexmark’s ROE og frit cash flow falde væsentligt i næste par Ã¥r. Dog lang – sigt, jeg mener en egenkapitalforrentning pÃ¥ 15-20% og en frie cash flow margen pÃ¥ 8-10% er bæredygtig. I virkeligheden, hvis jeg var tvunget til at vælge en nøjagtig ROE, som Lexmark kunne opretholde ville jeg vælge 20%. Men jeg vil ogsÃ¥ advare dig om ikke at forvente, at for de næste fem Ã¥r eller deromkring.
Vigtigt estimatet er 8-10% frie cash flow margen. Det er den bedste måde at værdi Lexmark. På én gange salg, du har en 8-10% udbytte, hvis du tror, salg kan opretholdes. Hvis du tror, salg kan vokse, nødt du til at faktor der i din analyse. I øjeblikket synes en rabat på 8% hensigtsmæssigt.
Jeg gøre aldrig en rabat frit cash flow analyse på denne blog, fordi jeg føler de variabler, der går ind er noget du nødt til at beslutte for dig selv. Jeg ønsker ikke at smække en nøjagtige tal på værdien af en virksomhed, fordi jeg ikke ønsker at foreslå slags præcision. Men her, kan du tydeligt se, hvordan jeg ville sætte pris Lexmark. Jeg gav dig, hvad jeg tror Lexmarks frie cash flow margenen vil være (8-10%), du ved hvad Lexmark salg (5.4 milliarder dollars), og jeg gav dig den diskonteringssats, jeg troede var mest hensigtsmæssigt (8%). Variablen kun nødvendigt jeg ikke har givet er en salgsvækst skøn, og jeg vil ikke give, fordi jeg ikke ønsker at mene det har noget at gøre med de næste fem år.
Det gør ikke. Jeg ser på dette selskab langt ud over punkt, og jeg kan lide hvad jeg ser. Lexmark vil styrke sit brand (med forbrugerne), og folk vil stadig udskrivning. Så, ja, jeg fremspringende omsætningsvækst for Lexmark; og ja, det er nok til at foreslå Lexmark er værd væsentligt mere end 5,5 milliarder dollars.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.